Referat – Generalforsamling 2019

Vingsted Konferencecenter – onsdag d. 27. marts 2019

  1. Valg af dirigent, referent og stemmetællere. 
    • Dirigent: Kian Kestler
    • Referent: Pia Nyberg
    • Stemmetæller: Henriette Jensen
  2. Formandens beretning
  3. Indkomne forslag til vedtægtsændringer:   Bestyrelsen stiller følgende forslag:
    • Generalforsamling, § 4 stk. 1
      ”Ordinær generalforsamling afholdes hvert andet år i ulige årstal i marts eller april måned.”
      ”Ordinær generalforsamling afholdes hvert andet år i ulige årstal i marts eller april måned.”
      – Maj måned fjernes, da det er i modstrid med Bibliotekarforbundets Standard
      Paragraf 4 stk. 1: forslaget er godkendt
    • Bestyrelse, § 5 stk. 6
      Tilføj: ”Første bestyrelsesmøde afholdes med deltagelse af både afgående og nyvalgte bestyrelse.”
      Paragraf 5 stk. 6: forslaget er godkendt
    • Økonomi, § 6 Stk. 2
      ”Medlemskontingent til faggruppen fastsættes på faggruppens generalforsamling gennem vedtagelsen af budgettet. Kontingent for interessemedlemskab er det samme som for almindelige medlemmer. Til gengæld sættes prisen for deltagelse i arrangementer for interessemedlemmer højere end for almindelige medlemmer.”
      Paragraf 6 stk. 2: forslaget er godkendt
  4. Regnskab for 2017 og 2018 inkl. udtalelse fra de kritiske revisorer. Under dette punkt nævnte et nyt medlem, at hun som nyansat børnebibliotekar ikke anede at BØFA eksisterede før ganske kort før konferencen. Bestyrelsen forklarede at BØFA ikke har mulighed for at vide hvor og hvornår der bliver ansat nye børnebibliotekarer, men at vi vil nævne problemstillingen for BF. Julie Arndrup fra BFs hovedbestyrelse, foreslog at medlemmer kan bidrage til arrangements afholdelse i BØFA regi, komme med idéer til aktiviteter, biblioteksbesøg m.m.
  5. Budgetforslag for 2019/2020 med forslag til kontingentets størrelse.
    • Bestyrelsen forslog kontingentstigning fra 30 kr. til 35 kr. pr. måned.
      Afstemningsresultat: 6 stemmer for forslaget og 10 stemmer imod forslaget.
      Forslaget blev ikke godkendt.
  6. Valg af medlemmer til bestyrelsen.
    • Christine + Tenna trækker sig fra bestyrelsen.
    • Henriette, Kian, Pia genopstiller
    • Nye kandidater er Jørgen Ledet og Lena Kristin Berard Høyer Forsamlingen stemte for ny bestyrelse bestående af Kian Kestler, Henriette Camilla Jensen, Pia Nyberg, Jørgen Ledet og Lena Kristin Berard Høyer.
  7. Valg af stemmeudvalg.
  8. Valg af to kritiske revisorer og en suppleant.
    • Julie Arndrup, Christine Christensen, Sanne Faber (suppleant)

Formandens beretning – 2019

Så er det allerede 2 år siden vi stod her sidst og Anine holdt sin sidste formandsberetning for BØFA.

Generalforsamlingen blev dengang afholdt på Middelfart Bibliotek. Vi havde besøg af Anders Matthesen, som fortalte om Ternet Ninja og bagefter var der fælles middag i Brasserie Svanen.

Den nye bestyrelse – som snart er den gamle bestyrelse – blev Christine, Tenna og jeg, der havde været i bestyrelsen før og Henriette og Pia, som var nye. Vi har haft et fantastisk samarbejde.

På det første møde konstituerede vi os. Fandt ud af hvem der skulle have hvilke opgaver og der blev valgt formand – mig – og kasser – Christine.

Vi valgte, at vores andet møde skulle strække sig over 2 dage og det var en rigtig god beslutning.

Tiden til at lære hinanden at kende var godt givet ud, da først vi tog fat på arbejdet. 

Vi fik i fællesskab fundet ud af, hvad vores fokus skulle være og hvordan vi ville arbejde med det. Vi talte meget om de ændrede krav, der stilles til børnebibliotekarer i dag og hvor spændende det er at komme ud og se formidling andre steder. Det fokus kom tydeligt til udtryk i den overordnede arrangementsplan – vores årshjul.

Årshjulet dækker 2 år – en valgperiode og vi lavede det både for vores egen skyld, men også for at hjælpe fremtidige bestyrelser i gang. Dermed ikke sagt, at der ikke må ændres i det. Vi har opdateret, fjernet og tilføjet løbende. Senest på vores sidste møde, hvor vi også tilføjede vores tips og gode ideer til nye arrangementer.

Og hvilke arrangementer har vi så lavet? Vi har været på 2 studieture, afholdt 3 webinarer og nu konferencen her i Vingsted.

Studieturene gik til Oslo og The Children’s Book Fair i Bologna.

Vi var 22 med på turen til Bologna og vi var af sted i 3 dage. Vi brugte en hel dag på messen, men var også på sightseeing og på besøg på et af verdens ældste universitetsbiblioteker.

I Oslo var vi en lille sluttet flok på 9 personer, men vi havde en rigtig god tur. På de 3 dage besøgte vi Nobels Fredscenter, Biblo Tøyen, Det Internationale Barnkunstmuseum og Norsk Teknisk Museum/Oslo Videnscenter.

Derudover var en del også forbi 22. juli-senteret – museet om massakren på Utøya og hvis man kommer på de kanter skal man besøge det sted – tankevækkende og fantastisk formidling.

Webinarer må være det nye sort i BØFA regi!

Vi har sammen med Niels fra BF afholdt 3 webinarer. “At guide børn og unge på de sociale medier”, “Fremtidens kompetence er kritisk sans” og det sidste her i starten af måneden “De unge som målgruppe: unges forandrede medie- og kulturvaner”. Alle 3 har været succeser, men det sidste slog med de 70 tilmeldte, Niels’ webinar-rekord…

De kan alle 3 ses via BF’s hjemmeside…

Ja – og så er der jo også konferencen som vi er midt i – ”Børnebibliotekarens mange kasketter”.

Ud over alt dette har vi skrevet nyhedsbreve, lavet reklame-flyers og roll up som vi havde med på BF’s generalforsamling, hvor vi fortalte om BØFA i pauserne.

Vi har passet Facebookgruppen, som pt. har lige under 1000 medlemmer og ikke mindst bloggen.

Bloggen blev i starten af året lukket fordi den var blevet hacket og fyldt med underlige links til kasinoer og spilsider.

Det var et stort arbejde, at få den op at køre igen og det var ikke lykkedes uden hjælp fra Julie Arndrup, Karen Boldt (vores kontaktperson hos BF) og ikke mindst webhotellets support, som jeg havde kontakt med på deres livechat i tæt på 4 timer.

Nu kører den og har fået installeret et malware filter – sådan et der opdager hackerforsøg, men man ved jo aldrig. Så hvis I ser noget underligt på bloggen så kontakt os endelig.

Instagram-profilen lever til gengæld sit eget stille liv.  Vi bruger den under arrangementer, men håber også I vil dele det I finder på jeres vej som I synes kan være interessant for andre børnebibliotekarer under hashtagget #bøfa.

Og nu står vi så her, efter flere bestyrelsesmøder – nogle online, ved generalforsamlingen 2019 – på tærsklen til en ny valgperiode og begyndelsen for en ny bestyrelse. Det bliver spændende, at se hvad de næste 2 år byder på.

Kian Kestler