Referat af BØFA konferencen i Vejle

Referat af BØFA konferencen 2012 – ”nedslag i børnebiblioteket”
Vi lever i en tid hvor kravene til bibliotekerne og personalet er høje, og vi skal konkurrere med nye digitale tjenester, forlystelsessteder, TV, spillekonsoller, museer og andre kultur institutioner. Derfor havde årets BØFA-konference titlen “Nedslag i børnebiblioteket”. Titlen refererer til ønsker fra BØFA medlemmer om at få fokus på det nære og konkrete i forhold hvordan børnebiblioteket anno 2012 og i fremtiden ser ud samt hvordan vi som biblioteker og fagpersonale kan skabe mere opmærksomhed om vores tilbud og kompetencer.

Programmets første oplægsholder var derfor Julia Lahme, www.julialahme.dk som er uddannet indenfor kommunikation og branding. Hun har i mange år arbejdet med branding i modebranchen, men mener at branding også er nødvendig set i forhold til kulturinstitutionerne, og her især bibliotekerne. Julia fortalte at for bibliotekerne er det stadig til dels svært at få kunderne ind ad døren og få dem til at bruge os mere/bedre. Og vi kan ikke forvente at fordi vores varer er gratis, så kommer kunderne stormende. For i dag er penge som sådan ikke et issue – børnefamilier vil gøre meget for deres børn, i dag er handelsvaren ikke penge, nej det er tid. Tid er det vi har mindst af så bibliotekerne skal brande sig selv på andre parametre end ”gratis” kortet. Det skal være interessant at komme på biblioteket. Vi skal tale til interesser og ikke være for generelle. Vi skal tale til DIG. Vi skal være bedre til at formidle vores arrangementer på en sjovere og mere personlig måde. Julias pointe er, at bibliotekerne arbejder indenfor den æstetiske verden – der forventes noget af et rum når man træder ind i det. Så udover rummet skal indbyde til oplevelse og til et længere ophold, så er der tre råd som kan give os bedre overblik og forbedre brandingen af vores bibliotek og arrangementer:

1. Basis: Værdi, Forventninger, bibliotekets valuta er tid

2. Midten: faglighed, ekspertise, pris konkurrence (kan vi ikke være med i), lave menukort med vores ekspertise til uddeling og på hjemmeside, facebook.

3. Toppen: hvordan gør vi tingene, forklarer hvad vi gør for kunden,

Tre-trins pyramiden kan bruges i forhold til at finde ud af hvad netop vores bibliotek er gode til og kan tilbyde brugerne. Lige nu i reklamebranchen kommunikeres der med angst: gør du ikke dette, så sker der dette. Bibliotekerne skal legitimere deres eksistens i verden – det er vi nødt til! Vi skal overveje hvad vi kommunikere ud til børnefamilierne – vi har ingen konsekvens i forhold til hvis folk ikke bruger os. Vi er der bare.

Vi har forskellige kundegrupper som skal formidles til på forskellig vis. Skriv en salgstekst til arrangementer hvor der forklares hvad folk kan lære/få ud af arrangementet, hvem der kommer og hvordan han/hun vil formidle sin viden. Skriv ikke i passiv form fx “Tag din yndlingsbog med hjem! Det er din den næste måned!” Vi skal være villige til at komme ud med vores viden og faglighed uden fremmedord. Vi skal gøre hvad vi er gode til – vi behøver ikke være lige gode til alt, så derfor kan vi differentiere sig fra de andre biblioteker. Man skal tage et valg og stå ved det.

Efter frokosten fortalte Anne Marie og Anine om IFLA satellit konference ”Breaking through boundaries” som foregik i Finland. Der var mange ting at fortælle for flere nationaliteter var samlet og havde forskellige tilgang til børn og unge, både i forhold til kulturel baggrund, men så sandelig også i forhold til økonomiske ressourcer. Anine og Anne Marie tog udgangspunkt i deres artikel ”The revenge of the nerds” hvor de mest aktuelle cases i forhold til nordiske og danske forhold bliver vendt. Det svenske sats ”TioTretton”, biblioteket for de 10-13 årige, er en stor succes. Her har denne aldersgruppe hele biblioteket for sig selv, hvor de kan boltre sig med at indspille musik, videoer, lave mad og teater samt læse og fordybe sig. Det norske ”PopCult” som satser på nørderne, og har inddelt bibliotekets materialer efter genrer og ikke aldersgrupper. Her er der altid mange til arrangementerne og events, for nørderne – dem der har interessen for et emne – de er gode til at sprede budskabet. Udover de afrikanske, russiske og asiatiske bud på biblioteker for børn og unge, så synes Anine og Anne Marie at australske, Leonee Derr’s oplæg omkring bibliotekskulturen i norden var vældig interessant for hun fortalte om de dilemmaer bibliotekerne skabte for sig selv. Hun påpegede at bibliotekerne gerne vil have de unge til at bruge biblioteket og de ressourcer vi kan tilbyde, men samtidig så lukkede vi af for dem ved at forbyde drikkelse og spisning, som jo så udelukker at de studerende kan bruge bibliotekets ressourcer i opgaveperioderne fordi de skal pakke alt ned for at gå ud og finde frokost. Disse oplæg viste tydeligt at de nævnte biblioteker havde taget både valg og fravalg for at tilgodese en bestemt målgruppe – de havde indset at de ikke behøvede at være gode til alt.

Sidste oplæg på dag 1 bød på Anne Linder, psykolog som fortalte om relationelle begreber i forhold til at sætte vores kompetencer i spil. Anne Linder forklarer at de relationelle forhold er usynlige, men kraftfulde. Men netop det at vi kan sige de til tider er konkrete, men usynlige gør dem håndgribelige. Hun gav flere eksempler på at vi godt ved at vi skal smile og være imødekommende i vores daglige arbejde, men i dag kan være en styrke at gøre lidt ekstra – altså gå lidt mere til grænsen. Være bedre til at skabe en forbindelse til vores brugere gennem snak, smil og berøring. Og her behøver berøring ikke at være et kram, men en simpel berøring i form af et håndtryk, let berøring af arm eller skulder kan gøre en stor forskel. Det kræver dog en ændring fra bibliotekernes og personalets side for selvfølgelig er det svært pludselig at skulle være mere ”intime” med sine lånere, men selv små ændringer kan være med til at ændre bibliotekernes og personalets image.

For at få bragt dette ind i hverdagen satte hun det i perspektiv, nemlig at relationer er vigtige for vores sundhed – det ser vi med egne børn. Gode relationer er godt for vores helbred og det modsatte er gift for kroppen. Relationer er limen der holder vores liv sammen. At være et stærkt individ er en person med et godt netværk og gode relationer. Så for at få det i vores hverdag og arbejdsliv foldede hun de 8 guidelines ud:

Den følelsmæssige dialog
1. Vis glæde
2. Se initiativ
3. Inviter til samtale
4. Giv anerkendelse
Den meningsskabende dialog
5. Fang barnets opmærksomhed
6. Fasthold barnets opmærksomhed
7. Fold barnets oplevelse ud
Den guidende/vejledende dialog
8. Fortæl barnet hvad det må og skal – trin for trin

Disse guidelines gælder ikke kun for børn – man kan godt skifte barn ud med voksen/bruger. Som Nr. 8 viser så er det selvfølgelig i orden at sætte rammer for hvad der er tilladt og ikke tilladt, men brug ikke sætningen: du må ikke, brug i stedet du må gerne! Vend negative vendinger til noget positivt. Det skaber arbejdsglæde og giver stemning. Det fremmer lysten til at blive og udforske stedet for hvem vil ikke gerne blive på det dejlige bibliotek med de søde smilende medarbejder som tager sig af MIG og ser MIG ☺

Vi sluttede dag 1 med at se sidste års vinder af BØFA-prisen, Gruppe38 som fremførte et af deres stykker og derefter overraktes BØFA-prisen til Teatercentrum som står for verdens største teaterfestival. De blev utrolig glade for prisen og takketalen kan læses på bloggen www.boefa.dk.

Konferencens anden dag blev indledt af www.sommer-larsen.dk som har et indretningsfirma, hvor de laver special-designet møbler og rum til institutioner og biblioteker. De gav et praktisk indblik i hvordan man kan indrette biblioteksrummet og gøre dem mere spændende, men også brugbare i forhold til den mere traditionelle biblioteksindretning. Gennem billeder guidede de os igennem forskellige former for indretnings fejl og mangler på biblioteker fx så vi billeder af skiltning eller mangel på samme, som tydeliggjorde at skiltning er nødvendig og skal gennemtænkes så vores brugere kan finde materialerne og ikke føler sig fristet til at give op og forlade stedet. Flere af disse billeder kan ses på BØFAs facebook gruppe, under billeder. Tjek dem ud – der er masser af inspiration at hente.

For at følge op de praktiske råd konferencen skulle give videre havde vi besøg af krea-mennesket Trine Kok, som er uddannet lærer og i mange år har arbejdet med kreative workshops for og med børn. Hun gav flere gode råd til hvordan bibliotekerne kan skabe kreative workshops for og med børn, som er sjovt og spændende. Hun påpegede en af de fejl, som alle har en tendens til at lave, nemlig at have for mange jern i ilden i forhold til workshoppens mål. Børn er dejligt uforudsigelige, så man når aldrig det man har planlagt. Så planlæg få ting og nyd dem man når ☺ Trines råd er at at gennemtænk hvad du vil med workshoppen, planlæg ikke for meget og vær realistisk. Trine har en blog, hvor hun øser ud af alt sin erfaring, som alle er velkommen til at nyde godt af – www.trinekok.dk. Udover blogs så fremhæver hun også pinterrest, krea-bøger, nyhedsbreve og så har vi selvfølgelig muligheden for at gå lige til åren, så spørg børnene ☺

Sidst, men ikke mindst så afsluttede Majken Jørgensen konferencen med at fortælle om atmosfærer i rum og om det er mere og andet end subjektivt oplevede stemninger, og er det muligt at indkredse dem og benytte os af den viden i biblioteksrummet. Majken kobler begrebet stemning med Sommer-Larsens oplæg, hvor de fortalte om lysets betydning for stemningen og informationsværdien i et rum. Hun understregede at lys kan gøre en stor forskel i et rum og skabe stemninger alt efter humør. Hun gør det klart at fortællinger og følelser er i centrum når vi taler om stemning i biblioteket. Hvis der er rart for brugerne at være, så bliver de også længere. Majken sluttede med at vise forskellige billeder hun selv har tager, hvor hun viser mulighederne i at tænke udenfor boksen og dermed være med til at skabe stemninger og dermed være med til at fortælle en historie. Hun taler om at iscenesætte rummet og bruge årstider, mennesker, farver og former til at dekorere og skabe rum i rum. Majkens oplæg kan sættes i relation til hele konferencens tematik, nemlig hvad kan vi som bibliotekarer og biblioteker gøre for at indbyde folk til at komme ind og gøre brug af vores kompetencer og tilbud, som ofte er super gode og opfindsomme. Vi er i stor konkurrence med alle de andre kulturtilbud, som børnefamilier bliver bombarderet med så vi skal til at se på os selv og turde differentiere sig selv i forhold til andre biblioteker. Vi behøver ikke være ens og tilbyde det samme – vores kerneværdier & ydelser er de samme, men mennesker er forskellige og ligeså er deres interesser.

BØFA takker for det store fremmøde til årets konference og er glad for den feedback vi modtog. Vi arbejder for jer og ønsker at gøre det så godt som muligt, så vi tager det hele til efterretning. Vi kan alle blive bedre til vores job, også det frivillige så vi ser frem til næste konference og håber på jeres opbakning ☺ I er altid velkomne til at sende os ris & ros samt ideer til fremtidige temadage og konferencer på boefabestyrelse@gmail.com

Tak for denne gang.

Bedste hilsner fra BØFA

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.