Debatindlæg om Palles Gavebod

Bøfa har modtaget en mail. Med et velformuleret og velovervejet og sagligt debatindlæg om Palles Gavebod. Det bringer vi her, og håber – som afsenderne på Viborg børnebibliotek – på en fornuftig og konstruktiv debat om et vigtigt emne der har betydning for os alle.

Debatindlæg om Palles gavebod

Det er dejligt, at der bliver arbejdet med og er sat penge af til at lave et fælles kvalitets sted på nettet, som formidler bibliotekets materialer og oplevelser til brugerne, børnene.

Spørgsmålet er imidlertid, om Palles gavebod i sit nuværende udseende er løsningen. Trods en efterhånden lang indkøringsperiode møder vi ikke den store begejstring hos børnene.

Vi går ud fra, at hensigten er, at børn i målgruppen 8 – 12 år regelmæssigt skal gå ind på siden og gå på opdagelse i indholdet. Men selvom vores lånere ( en del af dem) har besøgt siden, har det ikke ført til fortsat besøg. Her bygger vi bl.a. på samtaler med børnene ved vores bibliotekspræsentationer af kommunens 5. klasser, hvor siden bliver vist.

Vi er ikke noget eksemplarisk bibliotek, som løbende har fulgt op på de skiftende temaer bl.a. ved at lave arrangementer og aktiviteter om de enkelte temaer – men vi har erfaret fra mere aktive, at det heller ikke her fører til nogen større interesse for siden. Enkeltstående initiativer som ”pressekortet”, ”tegnekonkurrencer” mm. har hos os heller ikke ført til mere end et par henvendelser.

Siden har en vis underholdningsværdi, men er her ude i en voldsom konkurrere med masser af andre tilbud – mere interessant er: hvad er sidens brugsværdi. Hvad skal børnene bruge den til?

Det er det, vi skal slå på for at få den brugt og det er det, som vi mener, er sidens problem.

Når vi henvender os til børnene generelt fx i en klasse, ender det oftest med, at de bliver medlem og bestiller et nyt bilspil, som de først får 8 måneder senere – griner over et youtube-klip, som de kender i for vejen eller morer sig lidt over en quiz.

Vi skal have det til at fungere. Vi har brug for en fælles hjemmeside, en fælles digital platform for landets børnebiblioteker og vi mener det er vigtigt at få en debat i gang om, hvordan det kan lykkes.
—————————————

Vi vil gerne i udlånsarbejdet kunne sige til børnene. ”Prøv at gå ind på Palles gavebod – her kan du finde noget, der bare er super godt?” For at opnå det mener vi, at det er nødvendigt at målrette den mere til bestemte lånergrupper og i højere grad have brugerne, børnene på banen både som medredaktører på indholdet og interaktivt , som deltagere i mailgrupper. Mailgrupper, som sikrer at siderne hele tiden er aktive.

Det kunne f.eks. være:
Hvis du er mangafan: Her er et godt sted med links, henvisninger, anmeldelser, tegneskoler, mangafilm, netsteder, brugergalleri osv. – Der skal være nogle mangaglade redaktører, der – måske sammen med en lokal mangaklub – hele tiden lægger spændende stof ind, svarer på spørgsmål, kårer årets mangabog osv. – og vigtigt – måske vigtigst – der skal være en fortsat kommenteren og diskussion fra brugerne.

Hvis du er vampyrfan: Her er et godt sted med alle de nye vampyrromaner og – film. ( Odense Bibliotekstartede på en side – der vist er gået i stå!)
Hvis du leder efter fodboldbøger: Gå ind på Palles gavebod. Her kan du læse om alle fodboldbøgerne, fodboldblade, diskutere fodboldspil, kåre årets spiller … Måske er der lavet et specielt ”fodbold-bogmærke” med Messi

Hvis du elsker heste? Læs om hestebøger, hestetegning og hestefilm. Her er f.eks. også hestebrevkasse redigeret af børnebibliotekar i x-købing, der selv er vild med heste og som får hjælp af sin datters rideklub.

Hvis du spiller Wii-spil? Omtale af nye spil. Anmeldelser lavet af børn i X-købing SFO, som er anmelderpanel – og igen forhåbentlig en masse uenige kommentater

Kort og godt:

Palles gavebod skal ikke henvende sig til alle 8-12 årige, men til alle der er vilde med heste, læser fodboldbøger, elsker gysergenren, tegner mangategninger, er fantasy-fans osv. – og det ender jo med at blive temmelig mange.

Og alle disse nørder skal helst kommunikere løs med ligesindede.

Det skal være målrettet, nørdet og indforstået. Jf. Spørg Olivia, hvor man ikke henvendte sig til alle børn, men tillod sig at være tøset og indforstået.
Heller et lyserødt Palle-klistermærke end mere generel Pr- for Palle.
I hver eneste ”mest for piger-bog” skal der ligge et lyserødt bogmærke om Palles Gavebod – nej, ikke Palles Gavebod, men ”det lyserøde hjørne”på Palles gavebod.

Det er en sympatisk idé, at Palles Gavebod skal være alle børns ( i aldersgruppen) digitale indgang til biblioteket og dets materialer. Der er satset bredt. Ambitionerne har været store. Hjemmesiden skulle formidle sammenhængen mellem det digitale og det lokale. Men tiden er inde til at vurdere, om det er lykkedes, om det kan lykkes i den nuværende form.

Vi kan ikke sætte en masse aktiviteter i gang for at spille sammen med en hjemmeside – en hjemmeside kan ikke sætte dagsordnen – en hjemmeside skal være en hjælp. Fokus skal flyttes fra det bredt underholdende og alt favnende, til et mere anvendelsesorienteret produkt.

Lad Palles Gavebod være en samlende portal for en masse dejligt nørdede emnegrupper – Når stedet har en brugsværdi, så man kommer forbi, så er der da intet i vejen for, at det også indeholder forskelligt PR-stof, en sommerkonkurrence, vinderen af Orla prisen, osv, men det er ikke det der rykker. Det er ikke det, der er substansen.

Børnebibliotekerne er pressede. Vi har brug for et hjælpemiddel af høj faglig kvalitet. Af stor brugsværdi for os og af stor brugsværdi for lånerne.

For en ordens skyld vil vi sluttelig nævne at vi er vildt imponeret over det kæmpe arbejde arbejdsgruppen gør, men vi mener at det er helt nødvendigt at der kommer en debat i gang om det er den rigtige opgave arbejdsgruppen har fået.

Børnebibliotekarerne
Viborg Bibliotekerne
jan. 2012

6 tanker om “Debatindlæg om Palles Gavebod”

  1. Kære Børnebibliotekarer i Viborg

    Rigtig spændende indlæg med mange gode vinkler. Jeg har egentlig bare ventet på, hvornår der var nogen, der råbte højt om Palles Gavebod, for personligt har jeg aldrig været imponeret eller begejstret over indholdet eller siden.

    Jeg er ikke børnebibliotekar, men privat og frivillig (læs ulønnet) initiativtager til ungdomssitet ‘Kultur For Unge’ (kulturforunge.dk), hvor jeg har 10 skrivende teenagepiger i en ungdomsredaktion, der anmelder en masse bøger og film.

    Lige fra udgivelsen af Palles Gavebod har jeg fulgt med, for landets børnebibliotekarer er vores store samarbejdspartnere på ‘Kultur For Unge’ – vi er reklamefri og frivillige, så derfor har vi kunnet få opbakning og støtte fra bibliotekerne.

    Modsat er jeg jo også rigtig interesseret i, at det kører godt med Palles Gavebod på børnebibliotekerne, for det er jo ofte der, vores unge læsere går hen og låner bøgerne, når de har læst vores boganmeldelser. Og da vi netop ikke har noget kommercielt mål, vil vi jo meget hellere udveksle idéer om børns forbrug af kultur og erfaringer om hvordan man laver et godt website for børn, fremfor at vi vil konkurrere på anmeldelser og indhold. Derfor skriver jeg også dette indlæg. For når der er brugt så mange penge på Palles Gavebod, er det virkelig synd at det ikke fungerer så godt.

    Nu kender jeg ikke jeres læsertal med Kultur For Unge havde 137.000 læsere, der tilsammen læste vores 700 anmeldelser over 1 million gange i 2011. Grunden til, vi fungerer, er at vi er smalle og kan gå i dybden men enkeltbøger og genrer. Det skyldes kun minimalt, at vi ‘nurser’ vores unge læsere dagligt i vores facebook-gruppe, samt at vi har en masse konkurrencer, for vores læsere finder os direkte fra Google.

    Det er den store pointe. Vi har fået læst vores anmeldelser en million gange på et år, men praktisk taget ingen unge læsere kender os som ‘Kultur For Unge’ – men derimod kan de nok huske en anmeldelse, der har læst hos os.

    Unge vælger altså sjældent et helt site til eller fra. Det er ikke som i 80’erne, hvor man abonnerede på ‘Vi Unge’ eller ‘Min Hest’ og så var det ens trofaste informationskilde i flere år.

    I dag vælger de unge fra hele nettet, som var det en buffet – via Google – og de tager selvfølgelig kun det allerbedste. Beviset er ret tydeligt hos os. Vi har kun 300 facebookfans ud af de 137.000 læsere, der har besøgt os i 2011. Vi er ikke interessant som varemærke eller som site eller som hel pakke. ‘Kultur For Unge’ kan ikke tilbyde en hel livsstil til de unge, som de sidder klistret til dag efter dag, men vi kan måske tilbyde dem lige præcis den anmeldelse fra MGP eller fra en nye paranormal romance-bog, som udkom i dag og som de har lyst til at læse her og nu! De unge bruger i den grad den præcise riffelmetode, de skyder ikke med spredehagl.

    Men Palles Gavebod (PG) er jo i den grad bredde, der IKKE går i dybden. Jeg har med måneders mellemrum tjekket jeres boganmeldelser sammenlignet med vores, og på PG støder jeg hver gang på at jeg kan se et scrollende foto af bogens forside og læse bagsideteksten, men der er ingen anmeldelse fra børn eller unge!? Den forside og bagsidetekst kan man se 100 andre steder på nettet og i flottere kvalitet blot på forlagenes egne sites, så hvorfor gå ind på PG?

    Jeg synes måske også det er ret naivt, at tro, at børn vil blive fans af PG som helhed, for der er jo ikke nogen personligheder eller specielle aktiviteter at blive fan af? Figurerne taler syngende jysk, som – undskyld – ikke er specielt cool her ovre på Sjælland og slet ikke i København, og desuden ligner de noget der er planket totalt fra Danmarks Radios Ramasjang-kanal, der har formået at give dukkerne karakter og genkendelige personligheder – fordi DR bare kan det der, og har lavet dukke-julekalendere siden 70’erne.

    Igen, de unge vælger præcis det, de skal bruge, og de vil have bedste kvalitet, og hele nettet og fjernsynsfladen er deres buffet. Hvorfor se PG’s dumme dukker, når man fx kan se Ramasjang med Jakob Riising og de sjove dukker som Bruno, Bamse, Mester, Lyserød pige etc. 😉 (for ikke at tale om Disney Channel og Nikelodeon). PG giver heller ingen interaktion med børnene, så jeg forstår godt, hvis de keder sig efter to minutter.

    Jeg har ikke opskrift på hvordan man vender PG til en succes, men det er efter min mening bredden, der dræber sitet. Man har åbenbart ville have det hele – bibliotekernes indhold skulle dækkes 100%. Det er det også blevet, men det er også så overfladisk så man næsten skulle tro det var løgn, og der er ingen unikke idéer eller oplevelser.

    Hvis bare der kom nogle få artikler, som gik fuldstændig i dybden med et eller andet emne, der unge brænder for p.t., tror jeg de artikler ville give flere læsere end hele resten af PG’s flade.

    Børn elsker jo at få særbehandling, at opleve noget nyt, noget specielt og selv gammeldags højtlæsning fra en bog, eller leg med bibliotekets isbod eller dukketeater, vil være en kæmpe konkurrent til PG, for der får børnene meget mere igen.

    De bedste side på nettet, jeg kender for børn, er DR’s Ramasjang http://www.dr.dk/Ramasjang/forside/index.htm og Troldspejlet http://www.dr.dk/dr1/troldspejlet

    De ligger sådan ca. 3 lysår foran PG.

    Den bedste side jeg har kendt, som jeg ved bibliotekarer har stået bag, er Spørg Olivia-siden, hvor børn kunne spørge om alt muligt via nettet/sitet og får svar fra de voksne. Dér var interaktionen, at børnene fik særbehandling og blev set, og endelig muligheden for at de helt selv kunne vælge, hvad de ville spørge om. Men sitet blev lukket brutalt ned og ikke engang al den viden, der lå på det, blev givet videre til PG! Det røg bare i skraldespanden.

    Jeg kan sagtens sætte mig ind i hvor svært det må være som børnebibliotekar, at vende PG til noget positivt, når man samtidig skal passe alle de andre daglige aktiviteter på børnebiblioteket. Men jeg er sikker på, at hvis man går i dybden, virkelig i dybden (temadage, videointerview af børn/unge om emnet, besøg af kendiser osv.) med et eller andet, der er oppe i tiden, så vil man langsomt begynde at vinde læserne.

    Hvis man tror, man stadig kan finde præcis den vise sten, der pludselig skal gøre PG til den perfekte pakkeløsning for børn – lidt som projektet er blevet lanceret – så kan man ligeså godt dreje nøglen nu.

    Bedste hilsner Peter Henrichsen

    (Nu ved jeg ikke så meget om hvordan børn under 13 år søger på nettet, for vores erfaring på ‘Kultur For Unge’ er, at de meget sjældent er afhængige af nettet og facebook, som teenagerne er. Så dette indlæg er skrevet ud fra mine erfaringer med teenagerne og de ældste preteens)

  2. Generelt: Hurra for dette oplæg til debat fra Viborg! Det er rigtigt set, det er godt timet og det er de helt rigtige forslag, som I kommer med.
    Mange arbejder benhårdt for at skabe indhold på PG, for at udvikle nye rammer og nye funktioner, men vi i den såkaldte PG-redaktion er godt klar over, at der stadig skal udvikles, at nogle ting ikke er rigtig ramt og at andre ting med fordel kan justeres.

    Det er dejligt, at der her kommer et oplæg, der anviser løsninger, som vi nu kan diskutere. Konstruktiv kritik og løsninger er samlet i et dokument og så tydeligt formuleret, at det står klart, hvor vi skal sætte ind.

    Som vi ser det mangler der især to ting på pallesgavebod.dk: børnebibliotekarernes eget unikke indhold og børnenes input og aktive deltagelse.
    Det slår I fra Viborg ned på og det er også efter vores mening helt rigtigt og noget vi bør diskutere. At indholdet desuden bør målrettes mere direkte på enkelte emner, der rammer de børn, der er interesseret i det pågældende emne i forvejen er også rigtigt.
    Det er interessant at tænke på hvordan indhold på pallesgavebod.dk skal skabes hvis vi gerne vil tale med kloge børn, der interesserer sig for bestemte områder. Det må stille bestemte krav til indholdet, men under alle omstændigheder tale dybt til en bibliotekars faglighed.

    Under alle omstændigheder er PG en opgave, der ligger i hænderne og hovederne på børnebibliotekerne. Det er en fælles opgave og det klogeste må være at tænke i løsninger. Hvordan får vi skabt det indhold, som børnene vil have, og som også er det mest troværdige med børnebibliotekerne som afsendere?

    Et spørgsmål, der også bør debatteres, henfører sig til det faktum, at PG er lavet som en landsdækkende hjemmeside. Kan man spørge ud i cyberspace om børnebibliotekarerne i Danmark overhovedet vil have en sådan fælles hjemmeside? Og hvad ideen så er med at have en fælles national hjemmeside? Fra redaktionens side er der mange gode grunde. Både at samle kræfterne og sammen løfte det store udviklingsprojekt, det er at samle biblioteksområdets mange tekniske og digitale løsninger samt, ikke mindst, at give børnebibliotekerne en stor og stærk ramme at vise sig frem på.
    Samarbejdet mellem bibliotekerne omkring udviklingen af et fælles site målrettet børnene er også tænkt som en ’prototype på/legeplads for’ Danskernes Digitale Bibliotek. Et koncept, der stiler mod et fælles bibliotek på nettet for alle borgere, hvor alle biblioteker bidrager. Kan man i den sammenhæng forestille sig en fortsættelse af de lokale hjemmesider uden deling af indhold?

    I projektet Palles Gavebod er de fysiske biblioteker sat højere end indhold på siden. Forstået på den måde, at det hele tiden har været meningen, at det var de fysiske biblioteker, der skulle have mest ud af at få en fælles hjemmeside. PG skal bidrage til at børnene bliver ved med at komme på biblioteket – også når de har passeret de otte år. Det er bl.a. derfor temaerne har fyldt så meget.
    Denne fordeling af kræfterne er vi ved at revurdere kraftigt. Vi mener nemlig, at pallesgavebod.dk, hovedsiden, tager skade af det og vi har også vurderet, at de fælles events ikke har haft den funktion, vi har ønsket. Der er ikke sket nok og vi har nået en erkendelse af, at vi ikke vil kunne gennemføre det med det ambitionsniveau, vi har haft indtil videre. Der er ikke budget til at udvikle de store temasider og der er ikke kræfter nok derude på bibliotekerne til at lave så mange store arrangementer, som temaerne på PG lægger op til. Eller er I af en anden mening?

    Vi er glade for, at I i Viborg sætter pris på, at der bliver arbejdet med at lave en fælles formidling af bibliotekets materialer og oplevelser til børnene. Og vi er enige i, at sådan et sted er vigtigt og at det skal udvikles og tilpasses, så siden lever op til det børnebibliotekerne vil i fremtiden. Så lad os komme i gang med at debattere hvilke muligheder børnebibliotekarerne ser i siden?

    PG står også over for konstante udfordringer omkring at integrere med de digitale muligheder, der udvikles i biblioteksregi. Initiativer som spilogmedier, netlydbog, Filmstriben og mange andre muligheder for direkte downlån af medier er oplagte for de digitale årgange, vi forsøger at holde på biblioteket. Det koster – og har kostet – mange penge, men det er nødvendigt, hvis bibliotekerne skal kunne tilbyde noget digitalt i fremtiden. Her er PG et bølgebryderprojekt og derfor også et projekt, der stadig kæmper med børnesygdomme. Men efter vores mening er PG også et projekt, der har nedbrudt mange barrierer og som giver rigtig mange fremtidige muligheder for børnebibliotekerne.

    Der arbejdes heftigt på at udvide rækken af interaktive muligheder på PG. Der findes allerede mobile funktioner, som ikke er taget i brug og der arbejdes på at forbedre login funktionen med Unilogin samt at opbygge en ny spørgetjeneste. Palles Gavebod er i fuld udvikling og vil udvikles kraftigt hen over 2012.

    JA, vi er enige om, at vi skal have det til at fungere, at vi har brug for en fælles hjemmeside og at det er vigtigt at der er en debat i gang om, hvordan det kan lykkes.

    Mange hilsner
    PG-redaktionen
    Kirsten Husted
    Mai-Brit Nielsen
    Sanne Aabjerg Kristiansen
    Zenia Johnsen
    Finn Wraae Folting Poulsen
    Klaus Støvring

  3. Hvor er jeg glad for at se emnet debatteret! Og hvor er det trist, at det kun blev til tre indlæg… Tre indlæg som jeg i øvrigt er ret enig i.

    Jeg sidder selv i filmredaktionen. Vi knokler på! Vi laver nyheder, anmeldelser (med personligt præg), quizzer, konkurrencer og interviews (ok, ikke så mange interviews, for de tager tid, og tid har vi ikke meget af). Jeg synes, at vi gør det godt, men hvem gør vi det for? Det er i hvert fald ikke børnene i Albertslund, hvor jeg arbejder, som altid ser helt blanke ud, når jeg fortæller om Palles Gavebod. Ingen har spekuleret over de kulørte figurer vi har alle vegne. Børnene samler på bogmærkerne, men de går ikke ind på siden. Vi gør nu heller ikke noget særlig for at promovere Palles. Det bliver nævnt til vores biblioteksorienteringer, men det drukner i de mange, mange andre informationer de også lige skal have dér. Jeg bliver dels opstemt, dels nedtrykt over at høre, at selv de biblioteker, som giver den en skalle, heller ikke får nævneværdige resultater.

    For nylig fik jeg sat kniven for struben af min leder: hvis ikke børnene i Albertslund stimlede til siden inden årets udgang, så fik jeg ikke længere lov til at bruge min kostbare tid på Palles Gavebod… Og så ville biblioteket ikke længere putte de penge i Palles kasse, som gav os ret til at være med. Så vi må rykke! Vi må gøre noget! For dybest set er det fantastisk at kunne formidle bøger, film, spil mv til børn i hele landet og ikke kun til de lokale. Vi kan bare mere sammen! Men hvad skal vi gøre, så?

    Jeg forstår ikke, at bibliotekerne får så lidt ud af vores samarbejde med Ramasjang. Alle børn kender Ramasjang! Alle! At liveshowet foregår på et bibliotek om onsdagen – det er der ingen, der opdager. De opdager i hvert fald ikke bøgerne, filmene, spillene og de øvrige tilbud. Jeg vil have Ramasjang til at fortælle, at biblioteket er fedt. Også når Ramasjang ikke er der.

    Jeg forstår ikke, at Ordet Fanger ikke aner, at vi eksisterer. At der ikke er indgået et samarbejde. Man kan mene hvad man vil om projektet (jeg selv er ikke for begejstret), men de kan få helsides annoncer i de store blade. Det har vi immervæk aldrig kunnet.

    Jeg forstår ikke, at vores målgruppe er 8-12 år. Min søn bliver snart 8 og han læser niveauet lige over ’Bo så en ko’. Han får intet ud af Palles gavebod og alle de dejlige anmeldelser. Det han – og hans jævnaldrende – bruger nettet til, er spil. Udelukkende. Jeg tror ikke på, at andre end de ældste af vores målgruppe bruger Palles til noget. Jeg synes, at vi prøver at dække et behov, som ikke er der.

    Jeg forstår ikke, at den eneste landsdækkende kampagne vi har lavet for Palles var Kuno og regndansen. Den var der ingen, der fattede. Jeg sad i biografen og krummede tæer, da jeg så den. Det var så ringe lavet, at det var mere end pinligt. Det var sørgeligt! Og jeg er så træt af Kuno’s ’det er pissegratis’ – ikke så meget fordi han bander, men fordi at det ikke bør være pointen. Det skal være pissefedt, pisserelevant, pisse-så-meget-lige-for-dig!

    Jeg forstår ikke, at vi ikke spørger børnene om hvilke temaer vi skal køre med – hvis vi altså skal køre med temaer. Jeg har fornøjelsen af at have ansvaret for filmsiden i september/oktober hvor temaet er arkitektur… Arkitektur? Det må godt nok være en meget lille og udsøgt skare af de 8-12 årige (som ikke er i familie med Peter Olesen), som interesserer sig for arkitektur. Siger det bare. Dyb respekt for temagruppen, der sidder med emnet – det må trække tænder ud!

    Jeg synes, at det er rigtigt, at vi skal være for nørderne. Det har biblioteket alligevel altid været. Vi er for dem, der elsker fodbold og heste og kærlighedsbøger og manga og dark fantasy og pingviner og flyvemaskiner. Og for dem, der elsker musik og film og spil og bøger. Vi kan aldrig nå alle børn, selvom vi gerne ville. Lige meget hvor gratis det er.

    Jeg savner, at vi ser på de erfaringer som allerede er gjort. Jeg savner Spørg Olivia. Dér var et behov! Kan vi ikke få hende i gang igen? Vi må have nogle tal fra Dotbot over hvilke undersider, der blev brugt, og så fokusere på dét. Vi må se på Boggnasker, Fortællingen og de andre sider, der virker/virkede. Hvad gjorde de rigtigt? Jeg synes, at Peter Henrichsen i det ovenstående har helt rigtigt fat i, at det er vanskeligt at identificere sig med Palle-figurerne (især Kuno, som jo slet ikke kan lide bibliotekerne – det er i hvert fald det indtryk jeg har fået af ham). Men Olivia var børnenes veninde…

    Jeg vil rigtig gerne blive ved med at lave Palles Gavebod. Men jeg vil allerhelst have at Palles Gavebod bliver kendt og brugt og bidraget til af børnene. Jeg glæder mig meget til at diskutere det med jer onsdag den 14. marts i Vejle! Vi ses 🙂

  4. Bedre sent end aldrig…

    Guldborgsund-bibliotekernes børnebibliotekarer vil gerne tilslutte os Viborg biblioteks glimrende og konstruktive debatindlæg om Palles Gavebod. Vi er også frustrerede over den manglende brug sat i forhold til det store arbejde, der lægges i at få siden til at fungere.

    Som Viborg tror vi også på, at PG vil vinde på at fokusere dybere på emner og interesser, i samspil med midlertidige tiltag som Sommerbogen, Orlaprisen eller temaer skabt i samarbejde med Ramasjang.

    Et af flere springende punkter er så om de data, som PG har adgang til, kan opfylde de ønsker vi har om at gå i dybden. Det går meget langsomt med at oprette nye poster i basen. Tegnefilmen ”Taynikma –Legenden om Rax” har eksempelvis været tilgængelig på filmstriben siden starten af februar. På musikområdet er problemet også kendt. Vi vil jo gerne anmelde musikken når den er ny og derfor er vi ofte henvist til at oprette en ny post, fordi den endnu ikke er at finde i basen. Denne nye post beriger vi derefter på vanlig vis med forside, links og video. Når samme værk så endelig tilgår basen, lægger posten sig ved siden af den som vi allerede har beriget. Dvs. der kommer til at ligge 2 poster på samme værk, hvoraf kun den ene er beriget.
    Det synes ligeledes uklart hvilke kriterier data er valgt efter, når man kan finde Bachs Brandenburg koncert, Messias, HWV 56 af Cleobury, Politikens ”Turen går til Grønland” og ”Telekommunikation i alm. Telegraf- og telefonvæsen”, som i øvrigt kun findes på Polarbiblioteket og ikke udlånes, i PG base.
    Herudover er det skuffende med de mange nødtørftige postbeskrivelser og/ eller manglende billede. Prøv eksempelvis at søge på ”Grønland”. Alt sammen noget der gør det svært for PG at leve op til deres eget slogan ”Her kan du finde alt det bibliotekerne har på hylderne og meget mere”.

    Vi savner også andre af de basale biblioteksmæssige kerneydelser, hvor børnene får hjælp til opgaver, m.m. Igen tænker vi med længsel på KlogeÅge og SpørgOlivia. Ydelser som mener sagtens kan leve side om side med mere kulørte indslag. Præcis som de gør i virkeligheden.
    Bedre datagrundlag, bedre post-beskrivelser og en spørgetjeneste vil i vores øjne styrke PG mod den emnefordybelse Viborg og mange andre savner. Måske skulle man overveje at omdanne fagredaktionerne til emneredaktioner.

    Vi indrømmer gerne at PG ikke er vores første tanke, når vi arbejder i børnebiblioteket. Vi skal absolut være bedre til at markedsføre siden – og det skal være hver dag. Worst case er jo en nedlukning af siden p.g.a. manglende brugere, og så skal vi måske igen om nogle år til at genopfinde børnebibliotekernes fælles indgang på nettet. Men for at PG skal blive vores første tanke i formidlingssituationen, må der som sagt ske nogle forandringer.

    Vi gør en del ud af at deltage i de løbende PG temaer, som vi ofte finder inspirerende. Ligesom vi har redaktions – og temagruppemedlemmer. Dog oplever vi også, som andre, at det er svært at forbinde det digitale rum med det analoge, i den forstand at børnene opretter sig som brugere. Vi kan selvfølgelig godt begynde at oprette børnene som lånere både på almindelig vis og i PG-regi pr. automatik, eksempelvis i forbindelse med biblioteksorientering – men om det alene generer et bedre og mere kvalificeret indhold på nuværende tidspunkt, er vi mere tvivlende overfor.

    Ad omveje har vi hørt, at en stor del af debatten som følge af Viborgs indlæg foregår på en lukket Facebook-side. Det er simpelthen ikke godt nok. En debat bør tages i det offentlige rum enten på Bøfas hjemmeside og/eller PGs projektside.

    Børnebibliotekarerne
    Guldborgsund-bibliotekerne
    Marts 2012

  5. Hvor fedt… Endelig et sted hvor vi debattere PG (men hvor var det svært at finde!)
    5 dejlige indlæg… men også 5 lange indlæg. So I’ll keep it short.
    Jeg elsker figurene – og det gør målgruppen (og deres mindre søskende også)… de behøves ikke snakke, men værer tilstede i både det virtuelle og det fysiske rum (med arme og ben intakt TAK). PG skal bruge dem som byggeklods og formidlere. Det er bl.a. DET som DR gør, og gør godt.

    Vi skal have en TYDELIG debat, som tages i et offentligt rum, hvor børnebibliotekare klikker/kigger med for at se hvad der sker. Tør være åbne omkring de fejl og mangler der er (hvordan skal vi ellers få dem rettet).

    Og så skal teknikken på plads, og siden skal mindst de 3 lysår frem så siden bliver lige så attraktiv som Ramasjang og Troldspejlet. Faktisk skal vi videre… augmented reality, Sharing, Gamblergenerationen eller Generation Z som den kaldes, skal omfagnes og PG skal fungere sammen med det fysiske bibliotek som en særlig oplevelse – udover vores fede produkter (musik, spil, bøger mv) og vores god service (hjælp og info). Vi kan skabe det rum (fysisk og virtuelt) – og vi er godt på vej.

    ~Søren
    Børnebibliotekar, Haderslev bibliotekerne

    1. – men godt at du fandt det, Søren! Vi diskuterer også inde på BØFA’s facebook side. Bare søg på bøfa, derinde.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.