Beretning fra BØFA-konferencen i Legoland 2011 – Del 3

Konsulent Hanne Boutrup, der tidligere har arbejdet for LEGO, fortæller om børn, leg og læring set med LEGOs øjne

Børn bruger produkter til at kommunikerer med og til at opdage verden med. At der skal være en sammenhæng mellem udfordring og evner er en af tankerne bag LEGOs udvikling af legeredskaber, det er processen der tæller.

Verden har ændret sig og dermed også leg og LEGO. Før var leg og læring adskilt, i fritiden kunne børn lege og i skolen skulle de lære. Nu hedder det leg & læring, derfor har LEGO for eksempel produceret Mindstorms robotterne.

Produkter skal være universer og et legeunivers skal have mange lag. Legekultur er ikke længere noget, der går i arv. I dag er der mere fokus på den status som legeredskaberne giver barnet. Børn samler på noget af mange forskellige årsager: Kontrol, konstruktion, katalogisering, kommunikation og kærlighed. Spørgsmålet for LEGO er hvordan de gør det fedt netop at samle på LEGO.

Børns udvikling er grundlaget for udvikling af LEGO. Børn er født til at lære og de starter tidligt med at udforske verden. LEGO har udviklet en model: ”Det hele barn, en udviklingsguide” Den giver et bud på hvordan LOGO kan ramme børnenes niveau og behov samt de aktuelle legetrends.

Efter dette oplæg blev det vores tur til at bygge med legoklodser. Vi fik hver en pose med forskellige klodser og første opgave var at bygge et højt og stabilt tårn på 2 minutter. Derefter fortalte Hanne at når vi får en udfordring bliver hjernen så optaget at den tager over og vi koncentrere os så der bliver stille, og det var lige det der blev.

Også ved de to næste opgaver: Byg et billede af din arbejdsplads og Byg en god kollega.

To minutter til hver opgave og vi skulle fortælle historien om figuren til dem vi sad ved siden af. Det var vældig underholdende.

 

Hanne sluttede af med at stille os to spørgsmål, som vi kunne tænke over:

1) Hvilke kerneværdier tilbyder vi børn med vores produkt?

2) Hvordan vil vi via produktet og markedsføring formidler de værdier til børn?

Beretning fra BØFA-konferencen i Legoland 2011 anden del

af  Kirsten Dyhrberg Grønne

Marisa Conner, der er koordinator for børneområdet i Baltimore County Public Library, fortæller  om tankerne omkring tidlig indlæring

Hvorfor skal børn lege på et bibliotek? Det skal de fordi leg i aktive læringsmiljøer understøtter tidlig sprogudvikling. Hjernen udvikles i samspil med andre og jo flere sanser, der bruges jo flere forbindelser dannes der mellem hjernecellerne. Når mennesker er glade kan de bedre lære noget, ligesom børn i et varmt og kærligt miljø lærer bedre. Blandt andet derfor opfordres personale og frivillige i Storyville til at sige goddag med et smil og gerne i børnehøjde.

Marisa fortæller at også i USA er skoler og børnehaver under pres i forhold til test, hvor børn helst skal kunne læse som 3-årig. Marisa mener det er vigtigt for bibliotekerne at være en naturlig del af uddannelsesbegrebet, så de ikke bliver sparet væk.

Biblioteker kan være med at give børn interesse og glæde ved bøger. Mange familier har ikke bøger hjemme, men bibliotekerne kan hjælpe ved at fortælle hvor vigtigt det er at læse for sit barn og snakke med det, gerne på det sprog man selv er bedst til.

Marisas forslag til små og billige ændringer i biblioteketPersonalet kan tænke over at placere bøgerne i nærheden af det sted hvor det giver mening, for eksempel ved en udstilling eller en aktivitet. Man kan også skabe små aktivitetsrum i biblioteket ved et møbel med kasser og en opslagstavle. Lav en god vejledning så hjælper publikum med at holde orden. Både store og små dukketeatre kan bruge, lad bøger med kendte historier inspirere børn og forældre, det hjælper dem til at fokusere.

I Baltimore fik alle biblioteker magnetiske reolgavle med magnetiske bogstaver, det gav mange muligheder for leg og læring. Tematæpper er også en god inspiration til aktivitet.

Sommerbogen har de også i USA, det hedder Summer reading Club.

One World, Many Stories

I Baltimore arbejder skolerne og biblioteket sammen om denne aktivitet De mindste børn skal læse 20 lette bøger før de kan få en præmie, de større børn kun tre.

Desuden sælges en t-shirt med årets tema.

I Baltimore kan småbørnsfamilier også deltage i ”Læs-højt-for-mig-sommerbog”

www.bcpl.info/kidspage/summerreading.html

www.bcpl.info/kidspage/kids_src_preschool.html

Storyville

Beretning fra BØFA-konferencen i Legoland 2011

af Kirsten Dyhrberg Grønne

 Marisa Conner, der er koordinator for børneområdet i Baltimore County Public Library, fortæller om dette slaraffenland

Storyville er et interaktivt læringsmiljø med fokus på tidlig sprogindlæring for børn mellem 0 og 5 år samt deres forældre. Her udvælges de bedste bøger til hver aldersgruppe og aktiviteterne er designet til at hjælpe børnene med at blive skoleparate. Tanken er at forældre er børnenes første og bedste lærer og jo tidligere børn starter jo bedre, da netop børn i alderen 0-5 år er særligt modtagelige for læring.

 Der findes to afdelinger af Storyville, begge i Baltimore, en i Rosedale og en i Woodlawn.

Den første Storyville blev oprettet da Baltimore County Public Library skulle gentænkes i forbindelse med overgangen fra trykte medier til online, hvilket gav mere plads. Marisa er uddannet lærer og underviste på det tidspunkt børn med sprogvanskeligheder. Der fandtes ikke gratis tilbud om leg og læring til småbørnsfamilier, derfor var Marisa medvirkende til at Storyville blev skabt for midler fra private donationer og statslige fonde.

Det andet Storyville i Woodlawn blev til, da en bedstefar, som også var politiker, besøgte Storyville i Rosedale. Han blev så begejstret for ideen at han skaffede penge til et Storyville i Woodlawn.

Før var Rosedale lokalbibliotek et af de mindst besøgte, nu kommer der rigtig mange også fra andre områder. Storyville blev indrettet i det, der før var børnebiblioteket, da det lå for sig selv med egen indgang. Det øvrige personale på lokalbiblioteket skulle også have korte vagter i Storyville, så de kendte området. Marisa var spændt på hvordan det ville gå og det er heldigvis gået godt.

Hvad findes der i Storyville?
Storyville - Birth to Five Early Learning Centers

Marisa fortæller at hun lægger vægt på, at det er godt gammeldags kvalitetslegetøj der findes i Storyville frem for teknologi, ingen skærmtid for børn under to år, de har ikke brug for det, det er bedre for dem at opdage verden gennem deres sanser. Der findes dog knapper, som kan aktivere lyd og lys.

Det er ikke en almindelig legeplads, der er skabt rum og mulighed for at forældrene deltager aktivt og bliver inspireret til nye lege sammen med deres børn. Store søskende over frem år har ikke adgang, men kan ifølge med en voksen bruge det almindelige børnebibliotek, hvor der er alderssvarende materialer til dem. 

I Storyville er der mange temaområder med bøger og legetøj, bogstavklodser og figurer samt udklædningstøj til rollespil. Børn kan godt lide at lege voksne, derfor er købmandsbutikken, posthuset og køkkenet populære områder. I køkkenet er der mange forskellige madvarer så de mange etniske grupper kan føle sig hjemme.

Storyville er ikke en skole, men de understøtter tidlig indlæring, fordi det er så afgørende for en god skolegang, fortæller Marisa. Det er vigtig at fortælle forældrene at de hjælper deres børn til at blive bedre læsere ved at læse højt for dem, også for babyer.

 Det er afgørende at holde stedet rent og pænt så forældrene synes det er lækkert at besøge Storyville. Amerikanske forældre er meget opmærksomme på sikkerhed og på bakterier, derfor opfordres forældrene til at aflevere snavset legetøj og ting, der er gået i stykker. På den måde er de medansvarlige for at holde en høj standard.