Generalforsamling 2009

BØFA afholdt generalforsamling lørdag d. 3.10.2009 på Odense Centralbibliotek, hvor deltagerne kunne møde årets BØFA-pris modtagere og også høre om det nye samarbejde mellem Aalborg Børnebibliotek og DR v/Maria Sjøblom.

Program:
10.00 – 11.45 Generalforsamling i mødelokale på Odense Centralbibliotek
11.45 – 12.15 ca. Uddeling af årets BØFApris i Børnebiblioteket – reception for Dorthe Karrebæk og Oscar K.
12.15 – 13.15 Frokost i mødelokalet
13.15 – 14.00 I øjenhøjde med Danmarks børn – Landets børnebiblioteker i samarbejde med Danmarks Radio
Projektleder Maria Sjøblom fortæller og inviterer til debat
14.00 – 14.15 Afslutning

*****************************************************************

Referat fra BØFAs generalforsamling, d. 3.10.2009, Odense

Først en velkomst ved formand Anne Christine Seidelin. Derefter en kort præsentationsrunde af den siddende bestyrelse samt de få fremmødte, i alt 10 medlemmer.

Punkt 1: valg af dirigent.
Valgt er Anine Kaas. Valg af referent. Valgt er Julie Arndrup. Valg af stemmetællere til brug ved evt. afstemning. Valgt er Line Frölich og Hanna Christensen-Dalsgaard.

Punkt 2: Bestyrelsens årsberetning og udtalelse fra de kritiske revisorer.
Formanden Anne Christine Seidelin fremlagde årsberetningen. Det har været et travlt år for de tre medlemmer af bestyrelsen. Vi tiltrådte alle tre samtidig og har derfor været helt nye sammen de sidste tre år. Der har været bud efter BØFA fra mange forskellige samarbejdspartnere og vi gør vores bedste for at være med så mange steder som muligt. Det har været tre gode år for medlemmerne. Medlemstallet ligger på ca. 425 og er stabilt. Lidt flere melder sig ind, end ud.
Vi har afholdt medlemsarrangement i forbindelse med IBBY kongressen i Kbh. Vi har afholdt to konferencer, en i Stockholm og en på Als / Danfoss Universe.
Formanden opfordrer til at flere melder sig ind i bestyrelsen, der er brug for flere hænder og hoveder.

De kritiske revisorer var ikke til stede og kunne således ikke udtale sig.

Punkt 3: fremlæggelse af regnskabet.
Da revisor Sonia Egemar har meldt afbud, fremlægges regnskabet af formand Anne Christine Seidelin. Regnskabet ser absolut fornuftigt ud og der er mange penge på kontoen. Regnskabet blev godkendt af de tilstedeværende medlemmer.

Regnskabet vil blive lagt ud på BØFA´s hjemmeside, www.boefa.dk, så alle medlemmer kan se det.

Punkt 4: indkomne forslag.
Der er ingen indkomne forslag ud over bestyrelsens egne omkring vedtægtsændringer, se punkt 6.

Punkt 5: Budgetforslag for 2007/2008 med forslag til kontingentets størelse. Anine Kaas fremlagde bestyrelsens forslag til budget og det blev godkendt af de tilstedeværende. Vi er sparsommelige og fik medlemmernes støtte til fremover at gå ud og spise en middag med vinderen af BØFAprisen.
Vi har en ny webredaktør, Lea, der arbejder frivilligt og ulønnet.
Kontingentets størrelse bevares som nu, da budgettet ser så fornuftigt ud.

Punkt 6: Forslag til vedtægtsændringer.
Bestyrelsen har enkelte forslag til vedtægtsændringer. Disse er meldt rettidigt ud og via de rette kanaler.

Paragraf 3, stk. 4. Formuleringen omkring interessemedlemmer. Der var debat om, hvorvidt disse skal kunne komme med til konferencer til samme pris som BØFA medlemmer der er medlem af BF, som betaler tilskud til konferencerne. Sagen vendes med BF´s jurister og punktet forventes fremlagt ekstraordinært for medlemmerne senere på året.

Paragraf 4, stk. 1. Bestyrelsen ønsker at fjerne angivelsen af hvilken måned generalforsamlingen skal holdes. Dette blev enstemmigt vedtaget af de tilstedeværende.

Paragraf 4, stk. 3. Bestyrelsen ønsker at ændre formuleringen omkring ”udsendelse” af rengskabet til alle medlemmer. Vi vil gerne skrive ”orientering om” i stedet for ”udsendelse”, og offentliggøre regnskabet på hjemmesiden. Dette blev enstemmigt vedtaget af de tilstedeværende.

Paragraf 5, stk. 8. Ændres til: Bestyrelsens mandat løber frem til næste generalforsamling. Denne formulering blev enstemmigt vedtaget af de tilstedeværende.

Punkt 7: Forslag til kandidater til bestyrelsen.
Den nuværende bestyrelse valgte at genopstille og blev enstemmigt genvalgt. Der ud over valgtes Rikke Skuldbøl enstemmigt ind.
Der meldte sig også to medhjælpere, Lotte Tomhave fra Kolding bibliotek, samt Tenna Hedegaard Pedersen fra Skovlunde bibliotek.

Punkt 8: valg af stemmeudvalg.
Blev ikke nødvendigt, da der ikke var kampvalg.

Punkt 9: valg af to kristiske revisorer og en suppleant.
Enstemmigt valgtes Bente Bruun og Lisbet Vincentzen som kritiske revisorer. Som suppleant valgtes enstemmigt Winnie Tornhøj Juul.

Punkt 10: eventuelt.
Redaktionsgruppen for BØFAnyt søger flere frivillige medhjælpere. Vi får kun det nyhedsbrev vi selv laver. Det kræver ikke så meget – en fem-seks linier, et link og måske et billede af dit projekt, det du har set eller hørt om, eller gerne vil dele med dine kolleger. Interesserede kan skrive til julie@boefa.dk

Vores revisor Sonia Egemar ønsker at stoppe. Det er vi kede af, da Sonia har været utrolig hjælpsom og dygtig gennem flere år. Vores kontaktperson fra BF, Line Frölich, anbefaler os at spørge BF om de kan anbefale en ny velegnet revisor. Det vil vi gøre.

Medlemmerne huskes på, at vi altid gerne modtager forslag og opfordringer til emner for medlemsarrangementer.

Anine Kaas fortalte kort om planerne for den næste konference. Datoen er fastsat til d. 5. – 7. maj 2010, og stedet er London. Vi arbejder på det fantastiske indhold og forventer at have invitationerne klar i løbet af november.

Bestyrelsen takker for en god generalforsamling, og for de engagerede medlemmer der deltog.

*************************************************************

Bestyrelsens årsberetning 2009

Næsten hele bestyrelsen blev skiftet ud ved sidste generalforsamling, hvor også det store spørgsmål var om BØFA skulle nedlægges hvis der ikke kunne samles et hold af helt nye bestyrelsesmedlemmer. Heldigvis var vi nogle stykker der havde noget på hjerte og samlede trådene fra den gamle bestyrelse. Årene der er gået har også vist os at der er bud efter BØFAs ekspertise og at vores samlede gennemslagskraft er ganske stor.
Vi er blevet efterspurgt både af Styrelsen for Bibliotek og Medier (Fremtidens biblioteksbetjening af børn), Bibliotekschefforeningen (kompetenceudvikling af børnebibliotekarer), BKN (udvikling af hjemmeside til brug for fagpersoner), Copenhagen Bombay, BogForum, Center for Dansk Børnelitteratur samt ikke mindst – DR og Orlaprisen hvor BØFA har et medlem i voksenjuryen.
For medlemmerne har det også været gode år.
Jeg nævner i flæng: To vellykkede og velbesøgte konferencer, deltagelse i IBBY-konferencen sidste år i København, 2 gode medlemsarrangementer, uddeling af BØFA prisen hvert år, overgang til elektroniske nyhedsbreve, ny hjemmeside.
Undervejs har vi haft masser af problemer, men dog ingen der ikke i rimelighed kunne løses. Vores største problem har faktisk været en akut mangel på bestyrelsesmedlemmer.
Derfor lyder min opfordring i al enkelhed sådan: Det gælder altså om at komme op af stolene, børnebibbere. Vi har det sjovt i BØFA, vi lærer meget og får masser af sparring og netværk – også fra uventet kant.
Børnebibliotekarernes kompetencer er meget i vælten, og BØFA bliver tilbejlet fra alle sider!
I disse spare- og problemtider kan vi fra bestyrelsen ikke opfordre nok til at der er flere der ønsker at deltage i det faglige netværk, både i bestyrelsen og redaktionsgruppen. Måske bare til enkeltprojekter som medhjælpere – det vil også hjælpe!
Selv om man skal lægge nogle kræfter, man måske ikke lige her i og nu synes man går og har, er arbejdet mindre end man skulle tro – og belønningen desto større.
Det er sjovest at arbejde for jer og for os – hvis vi ikke er for få til at fordele arbejdet.

Anne Christine Seidelin
Formand for BØFA