Program fra konferencerne i 205, 2009 og 2010

Konference 5.-7. maj 2010.

Sidste frist for ansøgning om deltagelse i konferencen via www.bf.dk d. 21.2.2010.

Bemærk venligst at konferenceprisen ikke omfatter transport DK-London t/r.
BØFA har desværre ikke mulighed for at arrangere fælles transport, bortset fra turene i løbet af konferencen.

Program for konferencen 2010 i London:

BØFA konference 2010 – Sæt dig selv i spil! – nye veje til formidling og markedsføring

Start: 5.5..2010 kl. 15.00
Slut: 7.5.2010 kl. 15.15

Sted: The Strand Palace Hotel, London + udflugter til adskillige destinationer

Onsdag 5.5.2010:
Mødested: Natural History Museum, Cromwell Road, London SW7 5BD, UK. Konferencen starter her og I skal selv finde her hen efter evt. check-in på hotellet.
15 – 17 Natural History Museum: Rundvisning og foredrag i Darwin centeret, nyskabende i sin præsentation og formidling af naturvidenskab.
18.15 Mødested: Leicester Square, ved Hippodrome, hvorfra vi følges ad til restauranten Thai Square Covent Garden.
18.30 – 20.30 Middag på restauranten. Drikkevarer for egen regning.
20.30 Afgang fra restauranten til guidet bustur. Varighed ca. 2 timer.

Torsdag 6.5.2010:
9.15 Officiel velkomst i konferencelokalet i underetagen af hotellet.
9.30 – 10.30 Sue Court fra Downham Library fortæller om samarbejdet med Downham Health and Leisure Centre og om de nye og spændende muligheder for formidling det åbner for.
10.30 – 11.00 Pause
11.00 – 12.30 Anne Mette Thorhauge, PhD i computerspil og inspirerende formidler, fortæller om online universer, spil og spilleglæde. Kend og elsk dit produkt – så sælger du det bedre!
12.30 – 13.30 Frokost
14 – 15.30 Besøg i Hamleys – Londons mest kendte legetøjsbutik. I Hamleys sætter personalet sig selv i spil og formidler på en levende og personlig måde.
15.30 – 18.00 På egen hånd: Oplev nogle af Londons kulturtilbud
Besøg f.eks. Waterstone’s på Picadilly Circus (kæmpe boghandel) eller British Library på 96 Euston Road og se deres udstilling af børnelitteratur gennem tiden (nærmeste undergrundsstation Kings’ Cross St. Pancras).
18.00 – 20.45 Festmiddag på hotellet
21.00 – 22.00 Klaus Støvring præsenterer en anden måde at formidle på, med udgangspunkt i pallesgavebod.dk og medbringer multikunstneren Anders Morgenthaler på video, som det provokerende og nytænkende indslag.

Fredag 7.5.2010:

9.30 – 11.30 Rikke Skuldbøl, ledende børnebibliotekar ved Guldborgsund Bibliotekerne. Fortæller om projektet “Bibliotekaren som playmaker”: Oplæg og workshop
11.30 – 12.00 Speeddating
12.00 – 13.00 Frokost
13.00 – 14.00  Karen Robinson, Ideastore i Whitechapel, fortæller om at ændre bibliotekets image.
14.00 – 15.00 Oplæg og debat: YLG (Youth Library Group, den engelske pendant til BØFA) fortæller om arbejdet i og med børnebiblioteker i England.
15.00 – 15.15 Afslutning

Konferencepris:
2395,- pr person i delt dobbeltværelse. Prisen inkluderer alle udflugter og alle måltider. Prisen inkluderer ikke drikkevarer til måltiderne.
Enkeltværelse kan bestilles mod et tillæg på 2000 kr.
Ved tilmelding oplys da gerne evt. ønske om hvem du vil dele værelse med.
Pris for interessemedlemmer: 3395,- pr. person i delt dobbeltværelse.
Sted: Konferencen finder sted på The Strand Palace Hotel, 372 Strand, London WC2R OJJ, +44 (0)20 7836 8080
Nærmeste metrostation er Charing Cross Station

Indskrivning på hotellet kan ske fra onsdag d. 5.5.2010 kl. 14.00
Kontaktpersoner:
Anine Sander Kaas, tlf. 61460464
Anne Christine Seidelin, tlf. 60663661

Herunder kan du læse programmer fra tidligere konferencer.

**********************************************************************
Program for konferencen 2009:

BØFA Konference 2009: Naturvidenskab i børnebiblioteket – på den sjove måde

Start: 27.4.2009 kl. 10.45
Slut: 28.4.2009 kl. 14.00

Sted:
Scandic Hotel
Sønderborg

og Danfoss Universe
Nordborg

Program:
Dag 1:
Danfoss Universe – Cumulussalen

10.45-11.00 Velkomst
11.00-11.30 Eksperimenterende, legende uformel læring… Hør om Danfoss-Universe. Hvilke tanker og teorier ligger bag parkens tilblivelse?
11.45-12.45 Frokost
13.00-15.00 Guidet tur i Danfoss-Universe. Der bliver også tid til at opleve parken på egen hånd.
15.15-15.40 Kaffepause
15.40-16.30 Hvordan kan man i børnebiblioteket bruge Reggio Emilia i sin formidling? V/Karin Eskesen, EMOIIL
16.45 Bussen kører mod Scandic Hotel
~ ~ ~ PAUSE ~ ~ ~
18.30-19.30 Prøv kræfter med “hands on” formidling af naturvidenskab og teknik. Det er hverken svært eller farligt. Workshop v/Dansk Naturvidensskabsformidling
19.30 Festmiddag
21.00 Børn, naturvidenskab og  formidling v/Sebastian Klein

Dag 2:
Scandic Hotel, Sønderborg

inden kl. 9.30 – husk at checke ud af værelset
9.30-10.30 Børnebibliotekets rolle i forhold til at skabe begejstring for naturfag blandt børn og unge v/Pernille Vils Axelsen og Karin Mortensen
10.30-10.45 Strække ben-pause
10.45-12.00 Naturvidenskabsfestival på børnebiblioteket. En workshop som udmunder i 5 anbefalinger til naturfaglige aktiviteter på børnebiblioteket.
12.00-12.50 Frokost
12.50-13.20 Naturvidenskab i  børnebiblioteket, hør om erfaringerne med Naturoteket fra Ballerup Bibliotekerne, Lego-robotter fra Århus Bibliotek og Matematikkufferter fra Holbæk Bibliotek.
13.20-13.30 Afslutning
13.30 Kaffe og kage
ca. kl. 14.00 Bussen kører mod Fredericia.

**********************************************************************

BØFA-konferencen 2005: »På sporet af…?

ONSDAG DEN 18. MAJ TIL TORSDAG DEN 19. MAJ
på VEJLE bibliotek og i Det Musiske Hus, FREDERIKSHAVN

Under mottoet “En børnebibliotekar krydser sit spor” vil vi prøve at finde sporet og se, hvor det går hen. Har du lyst til at deltage i denne sporjagt, ligger første spor i Vejle.

Med udgangspunkt i de forsøg, der er fundet sted på Vejle Bibliotek (“Det musiske børnebibliotek”) og Hjørring Bibliotek/Frederikshavn Bibliotek (“Børnebiblioteket som eksperimentarium”) vil vi prøve sammen at spore os ind på nogle udviklingsmuligheder.

Alle deltagere medtager en historie. En historie fra det virkelige liv. En historie, hvor det er lykkedes at lave godt børnebiblioteksarbejde!

Et spændende arrangement.
En god lånerbetjening.
En flot udstilling.
Et givtigt opsøgende arbejde.
Eller…

Med afsæt i det vi laver, bringer vi det gode med ud i fremtiden.
For husk – du er med til at bestemme fremtiden.

Arrangør: Vejle, Hjørring og Frederikshavn biblioteker – på vegne af Børnebibliotekarernes faggruppe (BØFA)

Hent programmet for BØFA-konferencen 2005 som PDF-fil (474 KB)
——————————————————————————–

PROGRAM: Dag 1 – onsdag d. 18. Maj

11.30: Ankomst til Vejle bibliotek. Sandwich.
12.00: Velkomst.
12.05: Hvilken historie fortæller dit udlån?
Oplæg ved arkitekt Gitte Nissen.
Gitte Nissen har fortalt mange historier i udlånet på Det Musiske Børnebibliotek i Vejle. Men også cafeer, et ungdomshus, lokaler på »Friland« på DR2, og meget mere. Når vi indretter fortæller vi historier. Det er vigtigt, at vi er bevidste om, hvilke historier vi fortæller.
13.00: Kunstneren ind på biblioteket.
Oplæg ved kunstneren Steffan Herrik.
Steffan Herriks »Gumozoer« har indtaget børnebibliotekerne i Vejle Amt. Det vil Steffan Herrik sikkert slet ikke komme ind på. Men så fortæller han sikkert noget andet interessant.
14.00: Kaffe og kage, frugt og smøger.
Rundvisning i Det Musiske Børnebibliotek.
15.00: Biblioteket danser.
Oplæg ved “biblioteksdanser” Lone Byrner.
Lone Byrner har fået Vejle Bibliotek til at danse. Hun vil vise hvordan!
15.45: Den musiske rejse.
Oplæg ved Steen Kabel fra Socialinform.
Sammenhængen mellem det vi laver og den måde vi organiserer os på. Steen Kabel har evalueret Det Musiske Børnebibliotek og opdagede, at biblioteket i sine bestræbelser på at lave et nyt indhold, opfandt en ny organisationsform.
16.45: Vi følger sporene.
– i et hyret vognsæt hos DSB. På rejsen til Frederikshavn skal vi, med udgangspunkt i en Sokratisk dialog, fortælle vore medbragte historier. Og diskutere, hvor sporene fører hen.
ca. 22.00: Ankomst Frederikshavn.
Indkvartering.

PROGRAM: Dag 2 – torsdag d. 19. Maj

08.30: Velkommen til Det Musiske Hus i Frederikshavn.
08.35: Svenske spor.
Oplæg ved Giovanna Jörgensen, Rum för Barn, Kulturhuset i Stockholm.
Rum för Barn er i gang med en total forvandling, hvor drømmebiblioteket bliver til virkelighed.
09.30: Kaffe og filmhygge.
10.15: Sporskifte.
Oplæg ved Peter Bastian, musiker, foredragsholder m.m.
Alle ønsker forandring, men ingen ønsker at forandre sig.
11.15: De filosofiske spor lægges ud og samles op.
Fremtiden fastlægges!
12.15: Sporet fører til DET RUNDE RUM.
Besøg på Frederikshavn bibliotek.
13.15: Let frokost i Det Musiske Hus.
13.45: Afgang!

——————————————————————————–

Praktiske oplysninger

Tid og sted
Konferencen afholdes onsdag d. 18. maj på Vejle bibliotek, Willy Sørensens Plads 1, 7100 Vejle – onsdag aften transporteres deltagerne i tog til Frederikshavn,
hvor konferencen fortsætter torsdag d. 19. maj i Det Musiske Hus, Rådhus Allé 98, 9900 Frederikshavn.

Konferenceafgiften er kr. 2.100
Prisen inkluderer overnatning fra onsdag til torsdag (enkeltværelse, incl. morgenmad på Scandic Stena Line Hotel), alle måltider, samt transport fra Vejle til Frederikshavn onsdag aften.Faktura og bekræftelse på din deltagelse vil blive fremsendt ved tilmelding. Hvis der ikke ønskes hotelovernatning, fratrækkes fakturaen kr. 775.

Vær opmærksom på
at konferencen, med afsæt i temaet: »søge efter spor« / »være på sporet« / »trække spor«, inkluderer en togrejse fra Vejle til Frederikshavn. På denne rejse serveres der mad, øl, vin og vand m.v. – der skal også, som det fremgår af programmet, arbejdes – det er derfor vigtigt, at alle konferencedeltagerne er med på denne rejse!
Det betyder også, at konferencedeltagerne selv skal sørge for hjemtransport fra Frederikshavn, torsdag. Første togafgang efter konferenceafslutningen er kl. 14.08.

Bemærk
at der er et begrænset antal »pladsbilletter« til konferencen (vi har hyret et vognsæt). Pladserne vil blive besat efter »først til billetluge-princippet«.

Tilmelding
Send, fax eller mail din tilmelding senest torsdag d. 21. april til

Topconvent
c/o Frederikshavn Turistbureau
Skandiatorv 1
9900 Frederikshavn
Fax: 98 42 12 99

Mail: info@topconvent.com

Husk at anføre, at tilmeldingen gælder BØFA-konferencen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *