BØFA konferencen 2016 – i billeder

BØFA konferencen 2016 i billeder

Hermed kan I se, glimt fra BØFA konferencen
eller måske gense …

Dag 1:
BØFA konferencen i billeder dag 1.pdf

Dag 2:
Moesgaard.pdf

Dokk 1.pdf

Dag 3:
Dag 3 oplaeg og debat

Tak for 3 inspirerende dage.

På gensyn (-:
Lars Rune Jørgensen
Fotograf m.m.

Referat fra Generalforsamlingen 2015

Kl.10.30-12.00: Generalforsamling i BØFA 18-04-2015

    • Punkt 1: Valg af dirigent Anne Christine blev valgt som dirigent Tenna Pedersen blev valgt som referent
    • Punkt 2: Bestyrelsens årsberetning og udtalelse fra de kritiske revisorer Formanden Malene Hansen fortalte om årenes højdepunkter bl.a.: BØFA bestyrelsens studietur til London BØFA pris 2014 – Lotte Lykke Simonsen Konference i Bologna 2014 Temadag BØFA pris 2015 – Rachel Röst Samarbejde med de andre faggrupper Velfungerende facebook side, men hjemmesiden har til gengæld været ramt af hackerangreb og trænger til at blive opdateret BØFA har blandet sig i den offentlige debat – bl.a. vedrørende diskussionen om mærkningen af børnebøger Bemærkninger fra de kritiske revisorer: Eneste bemærkning var ang. leje af Toldkammeret i forbindelse med Temadag, som de kritiske revisorer fandt, var meget høj, men det blev tydeliggjort på GF at lejen også dækkede forplejningen af deltagerne hele dagen. Derudover blev det specificeret at regninger bør betales det år de udstedes.
    • En deltager udtrykte ønske om at regnskab og budget sendes ud inden GF, eller lægges på hjemmeside, og det tages til efterretning
  • Punkt 3: Fremlæggelse af regnskabet v/revisor Henrik Gislum Ingen bemærkninger til det fremlagte regnskab, udover at BØFA har et stort indestående
  • Punkt 4: Indkomne forslag Ingen indkomne forslag
  • Punkt 5: Budgetforslag Der blev nævnt at vi kunne øge beløbet til BØFA-prisen, men det vil kræve en vedtægtsændring og derfor blev det en opfordring til den nye bestyrelse at få kigget på det ønske. Derudover var der en generel opfordring om at få brugt vores penge
  • Punkt 6: Forslag til vedtægtsændringer BF har lavet nye retningslinjer for forholdet mellem BF og faggrupperne, og de er taget til efterretning. De nye retningslinjer kan ses på BF’s hjemmeside.
  • Punkt 7: Forslag til kandidater til bestyrelsen Anne Gry Bodin – Hornbæk Bibliotek / Helsingør kommunes biblioteker Kian Kestler – Vallensbæk Bibliotek Anine Kaas – Aalborg Bibliotekerne Lars Rune Jørgensen – Christine Christensen – Allerød Biblioteker Tenna Pedersen – Ballerup Bibliotekerne
  • Punkt 8: Valg af stemmeudvalg Udgår
  • Punkt 9: Valg til bestyrelsen Alle kandidaterne blev valgt ind
  • Punkt 10: Valg af to kritiske revisorer og en suppleant Anne Overlund-Sørensen – Solrød Bibliotek Julie Arndrup – Københavns Biblioteker Bodil Annette Beck – Horsens Kommunes Biblioteker – suppleant
  • Punkt 11: Eventuelt Malene gjorde opmærksom på at der er netværksseminar d. 26. maj, for faggrupperne i BF – se mere på BF’s hjemmeside Det blev nævnt at bestyrelsen kunne inddrage andre i fodarbejdet fx omkring konferencer og store temadage, hvor der er meget arbejde
  • Tak for et godt møde og en spændende omvisning efterfølgende på museet

Årsrapport BØFA for 2013 Årsrapport BØFA for 2014

BØFA konference 2014

“Børnelitteraturen på bordet – i Bologna”

Bøfakonference-Bologne2014_V2_Page_1[1]BØFA har med konferencen i foråret 2014 valgt at sætte fokus på det derer bibliotekernes kerneopgave og som også er de fleste børnebibliotekarshjerteblod nemlig børnelitteraturen. Konferencen giver bud på formidling,mulighed for at møde dem der skaber litteraturen samt en unik mulighedfor at få et kig på morgendagens børnebøger når vi besøger den internationalebørnebogsmesse i Bologna. Desuden er konferencen på vanligvis et oplagt sted at dele erfaringer og netværke på tværs af landsdele,regionerog kommuner.

Program

Tirsdag d. 25. marts Kl.14.00 – 14.45

Ankomst og kaffe/kage på hotellet i Bologna.

Kl.14.45 – 15.00

Velkomst v/ Malene Hansen, Formand for BØFA

Kl.15.00 – 16.00

Boggnasker ved Finn Wraae.

Boggnasker.dk er gået fra at være en god idé til at være Danmarks største site for børn og unge om læsning. I løbet af i år har Boggnasker i samarbejde med børnebibliotekerne startet et større antal læseklubber op over hele landet. Finn Wraae fortæller om arbejdet med Boggnasker, fremtiden, apps og læseklubberne.

Kl.16.00 – 18.00

SMS Fix

Kan sms-noveller være med til at øge læselysten hos unge, der ikke har fået automatiseret deres læsning? I samarbejde med SMSpress og forfatterne Svend Åge Madsen, Kim Fupz Aakeson og Julie Hastrup har Aalborg Bibliotekerne udgivet 3 SMSnoveller skrevet til unge læsesvage. V/projektlederVita Andersen fra AalborgBibliotekerne.

Kl.18.00

Den gode ide!

Kim Fupz Aakeson fortæller om at fortælle historier, om hovedpersoner, den gode ide, dårlige arbejdsdage, moraler og Snehvide.

Kl.19.30

Middag. Vi spiser på hotellets dejlige restaurant.

Onsdag d. 26. marts

Kl.9.45

Fælles afgang mod Bologna Children’s Book Fair Bogmessen åbner kl. 10 og lukker kl. 18.30. Du oplever messen på egen hånd – kig evt. i det store program via nedenstående link. Man kan alliere sig med nogle af deandre børnebibliotekarer eller nyde stemningen alene. Husk kontanter hvis der skal købes ind! Du sørger selv for frokost.

Læs mere om bogmessen her: http://www.bookfair.bolognafiere.it/en/home/878.html

Kl. 19.30

Dejlig, tiltrængt og velfortjent middag på hotellet. Efter middagen er der Afterbooking i hotellets lounge. Glem trætheden i benene og hovedet og del dine oplevelser med de andre børnebibliotekarer! Det er tid til at vidensdele, netværke og smække benene op.

Torsdag d. 27. marts

Kl.9.20

Afgang fra hotellet. Vi mødes med bagage i lobbyen. Husk at tjekke ud inden afgangen.

Kl. 10.15

Guidet rundtur i Bologna

Kl. 11.45 -13.00

Frokost. Frokost på en restaurant i nærheden af Bolognas bibliotek.

Kl. 13.00 -14.00

Vi får en rundvisning og hører om projekter i børne- og ungdomsbiblioteket i Bologna.

Kl. 14.00 – 14.15

Afslutning ved Malene Hansen, formand for BØFA

Praktiske informationer:

Konferencen er kun formedlemmer af BØFA.

Tid: Tirsdag d. 25. marts til torsdag d. 27. marts 2014

Sted: AC Hotel by Marriott, Bologna,Via Sebastiano Serlio,28, 40128 Bologna

Tilmelding: Tilmelding sker via kalenderen på www.bf.dk

Pris: 1500,- for konferencen. Transport til og fra Bologna er for egen regning.

Alle bliver indkvarteret i dobbeltværelse. Husk at skrive navn på ved tilmeldingen hvis du har et særligt ønske til hvem der skal være din værelseskammerat.

Tilmeldingsfrist: D. 13. januar 2014

Ønskes der vegetarmad, så send en mail til Anine på aninekaas@gmail.com senest d. 1. marts.

Konferencen er først til mølle! Når du har fået en bekræftelse fra bf.dk, kan du gå i gang med at bestille flybilletter.

* Vi forbeholder os retten til ændringer i programmet.

Jul i Den gamle by

Den Gamle By. Foto: Mathias Christensen(Arkiv)
Den Gamle By. Foto: Mathias Christensen(Arkiv)

Kom i julestemning med BØFA, når vi tager på tur til Den gamle by d. 12.12.13.

Kl. 16.20 – Vi mødes ved indgangen til Den gamle by i Aarhus (Viborgvej 2, 8000 Aarhus C) hvor vi skal på en guidet tur med temaet ”Den danske juls historie”.

Kl.17.30 – 18.00 Fri leg i Den gamle by.

Kl.18.05 – vi mødes ved indgangen til Den gamle by.

Kl. 18.30 – 20.00 ca. Vi slutter dagen af med at spise på restauranten Thai Mekong.

Arrangementet er kun for BØFA medlemmer. Det er gratis at deltage, og du skal tilmelde dig på:

aninekaas@gmail.com senest d.5. december.

Særarrangementet med Lene Kaaberbøl for medlemmer af BF

4809546-lene-kaaberbl-skal-slge-syltetj---2[1]
Lene Kaaberbøl
Invitation til særarrangement 24.10.: Lene Kaaberbøl møder unge, som har deltaget i Øbro Jagtvej Biblioteks skriveworkshop

Øbro Jagtvej Bibliotek har netop afsluttet en skriveworkshop med 16 unge i alderen 12-18 år. Workshoppen, som har løbet over seks mandage under skrivecoach Kirsten Sonne Harild, har taget sit udgangspunkt i såkaldt ”fanfiktion”, inspireret af Lene Kaaberbøls “Skammerens Datter”. De unge har hver produceret en tekst, som først i november skal publiceres som ”books on demand”.

I den forbindelse har man på Østre Gasværk indgået et samarbejde, som bl.a. har resulteret i et møde imellem de unge forfatterspirer og Lene Kaaberbøl. Idéen med mødet er først og fremmest, at de unge mennesker får mulighed for at møde Lene og spørge ind til hende – ordet er frit!

Medlemmer af Bibliotekarforbundet får nu mulighed for at komme med til dette arrangement, som finder sted torsdag d. 24. oktober 2013 kl. 17.00 på Østre Gasværk Teater, Nyborggade 17, 2100 København Ø.

Østre Gasværk inviterer med ordene:

“Vi har så tænkt, at det ville være dejligt, at der var flere mennesker, der kunne have glæde af dette vores arrangement med Øbro Jagtvej Bibliotek, og her kommer I så ind. Måske I som fagfolk inden for børnelitteraturen har lyst til at overvære dette arrangement? Måske der heri kunne ligge inspiration til andre og fremtidige skriveworkshops m.m.?”

Tilmelding: Da man på teatret er nødt til at have en fornemmelse af, hvor mange der kommer, skal man tilmelde sig pr. mail til karenelisabeth@gasvaerket.dk senest tirsdag den 22. oktober 2013. Det er gratis at deltage.

Se også www.bf.dk/kaaberboel

Vind med hjernen!

2012 Glimt fra Finalen
2012 Glimt fra Finalen

Hvis du er i et kombi-bibliotek eller har gode kontakter til skolelærere, må du meget gerne videreformidle dette budskab. Du kan også reklamere for det i dit eget bibliotek.

Har dine elever et godt hoved? Så kan de dyste om 250.000 i kontanter og få en fed oplevelse med naturvidenskab. Tilmeldingen til Unge Forskere er startet.

Unge Forskere er talentkonkurrencen for børn og unge med lyse hoveder fra hele Danmark. Der er konkurrencer og præmier for alle aldersgrupper fra 0.-10. klasse. Tilmeldingen er startet på www.ungeforskere.nu/tilmeld

Har dine elever lavet et spændende naturvidenskabeligt projekt, eller har de lyst til at gå i gang med det? Har du lyst til at lave et naturfagligt forløb for hele klassen med en ekstra gulerod for enden?

Unge Forskere er chancen for at arbejde med naturvidenskab på en anderledes måde og muligheden for at vinde en plads ved finalen, hvor ligesindede mødes og dyster om store præmier.

Ved finalen i Forum præmieres årets lærer med en check på kr. 10.000.

Meld din klasse til Unge Forskere 2014 på www.ungeforskere.nu/tilmeld senest den 24. februar.

 

Husk temadag på Kulturværftet

De hæslige slynglers klub – Tirsdag d. 24. september 2013

09.30 – 10.00 Ankomst og kaffe

10.00 – 10.05 Velkomst v/ Malene Hansen formand for BØFA

10.05 – 11.10 Ole Lund Kirkegaard – Og alle rødderne (hold 1)

Oplev en hel by inspireret af Ole Lund Kirkegaards historier. Historiefortæller

André Andersen tager os med på eventyr mellem de skæve huse,

smeden og kranerne, hvor alt bliver vendt på hovedet og man aldrig helt ved

hvor historien ender.

10.05 – 11.10 Seven Stories – The National Centre for Children’s Books (Hold 2)

Billede fra http://www.adp-architecture.com/

I Newcastle ligger Seven Stories, hvis mission er at fremme børnebøgers

rolle, som en væsentlig del af vores barndom, nationale arv og kultur. Gillian

Rennie vil fortælle historien om Seven Stories fra samling til udstillinger og

aktiviteter for børn, voksne og lærere.

11.15 – 12.20 Seven Stories – The National Centre for Children’s Books (Hold 1)

11.15 – 12.20 Ole Lund Kirkegaard – Og alle rødderne (hold 2)

12.20 – 13.10 FROKOST

13.10 – 14.30 The Power of Reading for Pleasure.

Debbie Beeks vil i denne workshop fortælle om hvordan de i Seven Stories

bruger historier i deres arbejde. Hvordan de giver inspiration og får familier

til at læse sammen. Du får ideer og teknikker du kan bruge i din egen historiefortælling.

14.30 – 15.00 Kaffe og kage

15.00 – 15.35 Oplæg v/Lotte Lykke Simonsen

Partnerskaber, kompetencer og formidling = Børnekulturens (og min) hverdag.

15.35 – 15.45 Afrunding v/ Malene Hansen formand for BØFA

15.45 – 16.15 Uddeling af årets BØFA pris

Tilmelding via kalenderen på BF.dk

Tilmeldingsfrist d. 12.9.

Pris for medlemmer af BØFA er 200 kr.

Pris for medlemmer af BF 400 kr. Og pris for ikke-medlemmer 600 kr.

Adressen er: Kulturværftet, Allegade 2, 3000 Helsingør

Spørgsmål til arrangementet kan sendes til aninekaas@gmail.com

Museum of Childhood og Harry Potter studios

_VON8023.jpgI går besøgte vi Museum of Childhood i London. Vi mødtes med educational programme Director Karen og fik en rundvisning samt mange gode ideer til konkrete samarbejder mellem biblioteker og museer med hjem. Billeder følger senere, når vi er et sted med bedre netforbindelse.

Senere var vi på rundtur i Harry Potter studierne udenfor London, hvilket var meget spændende og oplysende.
I dag står den på Discover Childrens History museum og senere Science museum.

Referat af generalforsamling d. 20.4.13.

Først og fremmest – tusind tak for en rigtig hyggelig og dejlig dag til de fremmødte. Det var spændende at se Nordisk Film og høre de skøre historier om Ole Olsen og Løvejagten. Vi morede os i hvert fald, og var glad for at tilbringe sådan en fin solskinsdag sammen med så søde kolleger fra hele landet.

1. Julie valgt som referent, Anne Christine valgt som dirigent, stemmetællere er Marie og Malene.

2. Årsberetning og formandens beretning. BØFA har arbejdet med følgende de sidste to år: forsøgt at etablere samarbejde med andre af BF´s faggrupper, indtil nu uden held. Konference 2012 i Vejle, pæn succes, BØFA prisen 2012 gik til Teatercentrum. Medlemstallet ligger stabilt på 450+. Vi havde en fuldt booket temadag på Aros, som var en god og inspirerende oplevelse for alle. Facebook siden er tiltagende aktiv. Mange medlemmer bruger den til at spørge, diskutere, informere, efterlyse osv. Vi havde to bestyrelsesmedlemmer med på IFLA konf. i Finland, og deraf kom et oplæg på årets konf. og en artikel i Danmarks Biblioteker.

3. Revisoren gennemgik regnskabet for 2011-12. Det ser fint ud. De kritiske revisorer havde en lille anmærkning, man skal så vidt muligt altid huske at anføre anledning på bilagene. Dette tilstræbes, men kan være svært med f.eks. togbilletter købt på telefon og andet i samme stil.

4. Der var ingen rettidigt indkomne forslag. Helene fra Farum foreslog en undersøgelse af hvordan tilførslen af nye opgaver som borgerservice, pas, kørekort m.m. påvirker betjeningen af børn i bibliotekerne. Marie, vores kontaktperson i BF, mente at der måske allerede er lavet tilsvarende undersøgelser og vil undersøge dette, samt tage emnet op i hovedbestyrelsen. Julie og Malene følger op på dette.

5. Budgetforslag. Ingen forslag til ændringer. Vi bibeholder kontingentets størrelse.

6. Valg til bestyrelsen. Alle genopstiller undtagen Anne Marie, der har fået arbejde som voksenbibliotekar. Alle opstillede er genvalgt, og bestyrelsen består således stadig af Julie Arndrup, Gribskov, Anine Kaas, Aalborg, Anne Christine Seidelin, Helsingør, Tenna Hansen, Ballerup og Malene Hansen, Næstved.

7. Der vælges to kritiske revisorer og en suppleant. Dette blev Naja og Christine fra Allerød, samt Kirsten fra Århus, som suppleant.

8. Eventuelt. Kirsten fra Århus fortæller at de planlægger en temadag om børnelitteratur skrevet kun til  iPad/tablets, i september, og hvis man kender til gode eksempler må man meget gerne kontakte hende. Det lyder spændende!

Tak for god ro og orden.